השקעות, נכסים והגדלת ההון

אתם בני 30, 40, 50 ואולי אפילו 60, יש לכם בן / בת זוג או משפחה, מצבכם הכלכלי יציב (פחות או יותר), המשכורת נכנסת לבנק מידי חודש בחודשו והכסף מספיק לכם למחייתכם פלוס. כן, אתם גם מסוגלים להרשות לעצמכם, פה ושם, להחליף את הרכב לרכב חדש, לנסוע לחופשה משפחתית ארוכה ומפנקת, לסופי שבוע זוגיים מידי פעם.

אז למה אתם מרגישים שאתם רוצים י ו ת ר ממה שיש לכם כרגע?

למה יש לכם תחושה מעקצצת ולא נוחה כזו שהכסף שלכם לא עושה עבורכם מספיק? שאתם יכולים להשיג, תמורתו ובאמצעותו, הרבה יותר ממה שהשגתם עד היום?

האמת היא, שאתם, כנראה צודקים, כי כסף סטאטי, כסף ששוכב בחשבונות הבנק שלכם ללא שאתם עושים בו משהו, מאבד מערכו וחוץ מלהביא תועלת לבנק שלכם (בזכות עמלות מעמלות שונות שהבנקים ממציאים חדשות לבקרים), לכם-עצמכם – הוא אינו מביא כל תועלת כשהוא נמצא שם. אז מה עושים? איך גורמים לכסף שלכם ממש לעבוד עבורכם, במקום שאתם תעבדו עבורו?

רעיון חכם בהרבה יותר יהיה לתת לכסף שלכם לצמוח ולהגדיל אותו באמצעות השקעות מניבות – השקיעו בחוכמה את כספכם, תנו לו “לעבוד” ולייצר את הרווחים הנאים ביותר עבורכם!

 

אבל כיצד גורמים לכסף “לעבוד” במקומכם?

על מנת שההשקעה שלכם תהיה יעילה, הדבר החשוב ביותר הוא, בשלב הראשון, בחירת ההשקעה המתאימה ביותר עבורכם. שכן הגדלת הון באמצעות השקעה לא תהיה שווה הרבה, אם היא תכניס אתכם לסוג של מיטת סדום, בין אם מהבחינה הפיננסית, בין אם מהבחינה ההתנהגותית ובין אם (אפילו) מהבחינה הנפשית. הנה מספר שאלות מהותיות מרכזיות, אותן צריך כל משקיע (ובעיקר משקיע מתחיל) לשאול את עצמו בכדי להבין מה הוא מחפש בהשקעה, ועל ידי כך – לבחור לעצמו את סוג ההשקעה המתאים לו ביותר.

התשובות לכל אחת מהשאלות הבאות, אגב,  עשויות שלא להיות תשובות “כן” או “לא” ישירות ופשוטות, אלא עשויות להיות מצויות על מנעד אפשרויות רחב. כך שלא פחות חשוב מהתשובה עצמה, גם שתדעו היכן בדיוק אתם ממוקמים על רצף המנעד הזה.

 

מחפשים אפיק השקעה? הנה כל השאלות שאותן עליכם לשאול את עצמכם לפני הבחירה

  • השאלה הראשונה נוגעת לצורך ברווח ברמה השוטפת לצורך המחיה, מול היכולת לקבל את הכסף רק בסופה של תקופת ההשקעה. שאלה נוספת הנובעת מכך – במידה והכסף נדרש לכם באופן שוטף, מה יהיה גובהו של הסכום הנדרש?

שאלה זו מסייעת להתמקד במטרות ההשקעה – האם המטרה הינה הגדלת הכנסתכם החודשית המיידית השוטפת, או, לחילופין, צבירת סכום כלשהו שישמש אתכם בעתיד.

  • השאלה השנייה היא שאלה הנוגעת לרמת הסיכון שאליה אתם מוכנים להיחשף. למשל, האם הכרחי שההשקעה תגיע במקסימום הביטחון, או שתהיו מוכנים לקחת סיכונים ולהיכנס להשקעות מסוימות, שעל אף שהן עשויות להניב רווחים משמעותיים, יתכן שתפסידו בהן את חלקו של הכסף (או, במקרים אחרים – את כל הסכום)?

כידוע, בהשקעות, בדומה לחיים האמיתיים, יש יחס ישר בין רמת הסיכון שאתם מוכנים לקחת לבין הרווח שאתם עתידים לקטוף. שאלה זו לא רק ממקדת אתכם ברמות הסיכון שאתם יכולים להרשות לעצמכם לקחת מהבחינה הפיננסית, אלא גם ברמות הסיכון שאותם אתם מוכנים, נפשית, לקחת.

משקיע חובבן בתחילת דרכו, שכל מה שעומד לרשותו הוא סכום לא גדול (למשל, 50,000 ₪), ככל הנראה לא ישמח להיכנס להשקעה בה כל הכסף עלול להימחק, גם אם, בפוטנציה, הוא יאמין בכל ליבו כי יוכל להרוויח מההשקעה סכומים גדולים. לעומתו, מי שיעמדו לרשותו סכומים בעלי הרבה אפסים, יוכל להרשות לעצמו גם סיכוני הפסד גבוהים יותר, בני מיליוני דולרים, מתוך התקווה כי ההשקעה תניב, מצד אחד, ומצד שני – מתוך הידיעה כי ההפסד (גדול ככל שיהיה) לא יפיל אותו לקרשים.

  • השאלה השלישית הינה שאלה הנוגעת לנכונותו של המשקיע להתעסק בהשקעה. אמנם קורס השקעות, וובינר בנושא נכסים, ליווי להשקעות או וובינר בנושא השקעות עשויים לתת לכם כלים חשובים בנוגע להשקעות ולדרך התנהלותן, אבל ההתעסקות ברמה היומיומית, השבועית, החודשית או השנתית – היא ל ג מ ר י שלכם כאן. ולכן, חשוב מאד לדעת לא רק את הזמינות שלכם להתעסק בהשקעה מבחינת לוח הזמנים שלכם, אלא גם את הנכונות הנפשית והרגשית שלכם לעסוק בכך.

רכישת נכס למגורים או לעסק כהשקעה, למשל, עלולה לדרוש מכם להיכנס לתפקיד “בעל הבית” ולעמוד לרשות השוכרים בכל פניה או בעיה שעלולה להתגלות, למשך כל תקופת ההשכרה. ישנם משכירים שזו אינה בעיה עבורם, אחרים – מתקשים להתמודד עם הצורך המתמיד לפתור בעיות.

  • השאלה הרביעית עוסקת בערך המוסף של ההשקעה – האם חשוב לכם שלהשקעה הנבחרת יהיה כזה, מעבר לשורות הרווח / ההפסד המספריות? “ערכים מוספים” מגיעים בצורות רבות, זה עשוי להיות ערך לאומי, ערך חברתי, ערך הומאני, ערך סביבתי, ערך טכנולוגי וכן הלאה.

אם כן, ראשית, עליכם לשאול את עצמכם האם ערך מוסף כזה הוא משהו שחשוב לכם, לאחר מכן – להתמקד בערך המוסף החשוב לכם, ובשלב השלישי – למצוא את ההשקעה שלה יש את הערך המוסף הגבוה ביותר, בהתאם לחשיבות המטרה בעיניכם.

זה נשמע לכם בעייתי?

תתפלאו, זה הרבה יותר קל משחשבתם, שכן, כיום, ישנם לא מעט מיזמים אידיאולוגיים בכל תחום כמעט.

  • השאלה החמישית, אף היא לא פחות חשובה מקודמותיה, היא מהו גובה סכום הכסף שעומד לרשותכם? ומכאן, השאלה מתפתחת, שכן הכסף עשוי להגיע מהון עצמי ראשוני שנצבר, או שהוא עשוי להיות תוצאה של סכום “עודף” (כלומר סכום שאינכם זקוקים לו להוצאות המחיה השוטפות שלכם) שאותו אתם יכולים לחסוך ולשים בצד מידי חודש. חשוב אף לציין כי יש דרכים שמאפשרות את הגדלת הסכום הזמין לצורך השקעות ועושות זאת בצורה בטוחה ופשוטה למדי. לעיתים, אף תוכלו להיכנס להשקעות ללא השקעת סכום כסף ממשי, אלא באמצעות משאבים אחרים בעלי ערך העומדים לרשותכם.

 לסיכום

הדגמנו לכם כאן, על קצה המזלג, עד כמה השקעות עלולות להיות עניין מסוכן כשאין לכם מושג מה אתם עושים, ומנגד – עד כמה הן עשויות להיות מניבות, כשעברתם וובינר בנושא נכסים או וובינר בנושא השקעות ואתם יוצאים ממנו שאתם מצוידים בכלים הנכונים, יודעים איזו השקעה מתאימה לכם ומסוגלים להגדיל את ההון שלכם בקצב המתאים לכם ובאמצעות ההשקעה המתאימה לכם – בכל האספקטים.

אודות הכותב/ת:
סוניה אישנקו - מאמנת ויועצת כלכלית ומומחית לתכנון השקעות
סוניה אישנקו - מאמנת ויועצת כלכלית ומומחית לתכנון השקעות
סוניה אישנקו מלמדת אנשים ומשפחות להוציא את המקסימום מהכסף שלהם ולהגיע לביטחון כלכלי בדרך נוחה, שמתאימה להם אישית. מלווה מאות משפחות ונשים בתהליכי צמיחה והתפתחות כלכלית. מרבית המשפחות שמלווה מגדילות את ההון שלהן בכ- 70,000 ש"ח בשנה בממוצע ועושות השקעות רווחיות שמתאימות להן.
מדד המחירים לצרכן

 מדד המחירים לצרכן (CPI) הוא דרך מצוינת לקבל הבנה טובה יותר של העלויות הקשורות לסחורות ולשירותים. בפוסט זה בבלוג, נדון מהו מדד המחירים לצרכן, כאן

קרא עוד »
המרת כספים

יוצאים לטיול בקרוב וצריכים להמיר כסף? האם אתם מחפשים את הדרך הטובה ביותר להמיר את המזומנים שלך למטבע היעד שלך? אם כן, הכתבה הזאת בשבילכם!

קרא עוד »
קורס השקעות

לעיתים קרובות נדמה, בעיקר לעין המקצועית, כי אנחנו, הישראלים, מנהלים מערכת יחסים אמביוולנטית עם הכסף שלנו. כלומר, ברור שאנחנו אוהבים (ואפילו אוהבים מאד) את כל

קרא עוד »